
Lär känna Katarina, marknadsanalytiker
Jag jobbar som marknadsanalytiker, som är en ganska bred roll där jag hjälper till med alla möjliga analyser samtidigt som jag har en del årligt återkommande uppgifter. Dels tar jag fram vår volymbudget men även kundernas budgetar och effekter, försöker göra våra verktyg som vi jobbar med mer digitala, analyserar vad som händer om vi gör om en prislista och räknar ut vår konkurrenskraft. Det ingår även en del omvärldsbevakning i rollen, jag behöver sätta mig in i vad konsekvenserna blir om vi gör ändringar.
Det som är aktuellt för mig just nu är prisdialogen vi har med våra kunder. Det är en dialog där vi sätter kommande års prissättning. Där är jag med och räknar på kundens alternativ för att ta fram hur konkurrenskraftiga vi är. Där räknar jag på vad det skulle kosta kunden att installera en bergvärmepump jämfört med fjärrvärme och där blir antaganden som framtida elpris, kostnader för investeringen i värmepump och COP (verkningsgraden för värmepumpen) viktiga.
Under sommaren är det mer budgetarbete. Då säkerställer vi att all data vi har för energi och flöden är korrekta, sammanställer en budget utifrån det och lägger in antagande om framtida väder och ny försäljning. Vi analyserar trender, och avgör om vi kan dra några slutsatser om energieffektivisering hos våra kunder.
Vi kommer även ta emot en sommarjobbare i sommar, hon pluggar energi och miljö och hon kommer hjälpa till med volymbudgeteringen och effektrevideringen, där går vi igenom avtalade effekter som kunderna kommer ha 2023.
Jag tycker den rollen som marknadsanalytiker är kul för man får jobba med allt möjligt. Man får både vara analytisk och sitta på sin kammare, men även vara ute och träffa våra kunder.