Lär känna Jesper, vår chef för energioptimering
-
00:00
Jesper Wilhelmsson
Chef Energioptimering
Nyårsuppdatering
När du ser tillbaka på 2022, vad tar du med dig för positiva saker från din grupp? Finns det något speciellt som hänt/ni gjort under året som du vill berätta om?
Som grupp har vi utvecklats enormt mycket och detta märks inte minst i våra resultat från &Frankly där både medarbetarkultur och intern effektivitet har ökat jättemycket. Det viktigaste är ändå känslan att alla är med och bidrar, samarbetar och har roligt på jobbet.
Vi fortsätter att utveckla våra arbetssätt och hjälpa våra kunder vilket visar sig i de fina omdömen vi får i NKI-undersökningen.
Vad ser du fram emot under 2023?
Att utveckla oss som grupp ännu mer, hitta nya möjligheter och tjänster för våra kunder att spara ännu mer energi samt fortsätta resan mot att bli förstahandsvalet för våra kunder i energifrågor.
Personligen ser jag också fram emot att ha fortsatt kul på jobbet och att få samarbeta med alla fantastiska kollegor.

Vad händer på energioptimering just nu?
Eran, energi- och servicetekniker: Just nu håller vi mest på med kylan, vi har ju inte så mycket värmebehov under sommaren. Vi gör en energiuppföljning och kollar kylaförbrukningen, så att kunderna får ut rätt mängd kyla.
Vi har olika verktyg för det, bland annat vår kundportal. Där har vi aviseringar, en larmfunktion som indikerar om kunder avviker från förbrukningen, då ser vi det och kan följa upp det. Vi får även en helhetsbild över hur kundens anläggning beter sig.
Abiel, energiingenjör: jag jobbar även med projekt, ombyggnationer av fjärrvärmecentraler. Vi bygger om under somrarna eftersom då är värmen inte igång och vi påverkar inte de boende så mycket då.
Jag tar fram offerter och projektleder sedan de projekten.
En fjärrvärmecentral håller i ca 25 år och vi har tjänster som håller koll på fjärrvärmecentralens skick så att vi vet när det är dags att kontakta kunden för att planera in ett byte.
Vi har många olika tjänster som bland annat kan styra de olika fjärrvärmecentralerna på smartare sätt beroende på kundens behov och vi utbildar även våra kunder i hur de själva kan optimera deras centraler.
Den här sommaren har vi en lite lugnare period. Förra sommaren hade vi väldigt många byten inplanerade så då hade vi fullt upp!
Vanligtvis är det i övergångarna mellan säsongerna som det händer mest grejer, då finns det mycket att göra och då är det oftast roligast att jobba.